Latest News
Tuesday, November 20, 2012

Palestin Serang Israel Guna Roket Iran

Konflik Israel-Palestin semakin hebat Rakyat Palestin pada hari Jumaat melancarkan lagi pelbagai roket ke arah Tel Aviv dan Baitulmaqdis. Serangan ke atas Baitul Maqdis adalah yang pertama di bandar sejak tahun 1970-an. Sebagai tindak balas, IDF melancarkan serangan udara sebelum subuh Sabtu di pejabat Bandar Gaza Perdana Menteri Ismail Haniya. Pejabat telah ditutup pada masa serangan. Bersama-sama dengan ibu pejabat, Premier Haniya yang telah dimusnahkan, tentera Israel melanda polis dan tanah air ibu pejabat keselamatan Hamas di Bandar Gaza. Tentera Udara Israel juga menyerang 200 sasaran semalaman termasuk 120 pelancar roket sebagai Rukun Operasi Pertahanan dipergiatkan.
Palestin Serang Israel Guna Roket Iran
Gambar kredit: Kebanyakan roket di bedil oleh Hamas telah jatuh dalam lingkungan 25 kilometer dari sempadan Gaza. Hamas menggunakan tiga lagi-range roket pada hari Jumaat untuk memukul Tel Aviv dan Baitulmaqdis. (The Washington Post, 17 November)

Hamas berkata ia telah membangunkan "M-75" roket dengan pelbagai kira-kira 46 kilometer yang telah dibedil ke arah Baitulmuqaddis. Pada hari Khamis, Hamas juga telah digunakan Iran membina Fajr-5 peluru berpandu dalam serangan ke atas Kiryat Malakhi. Fajr-5 juga mempunyai pelbagai yang sama sebanyak 46 kilometer. Kebanyakan roket dibedil oleh Hamas telah jatuh dalam lingkungan 25 kilometer dari sempadan Gaza (lihat peta). Dengan menggunakan roket lagi-range, Hamas telah dapat sasaran Tel Aviv dan Baitulmaqdis. Kira-kira 30 roket juga telah dibedil dari Gaza ke selatan Israel pada pagi Sabtu. Iron Dome, perisai peluru berpandu anti-Israel, yang dibangunkan bersama oleh Amerika Syarikat dan Israel, telah berjaya memintas 90 peratus roket Palestin dalam zon 25 kilometer. Dalam respons kepada roket mencapai Tel Aviv, IDF pada hari Jumaat dikerahkan Kubah Besi 5 berhampiran bandar.


INCOMING SEARCH TERM :

  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

3 comments:

NO SPAM ALLOWED !!!
Sebarang Komen yang tidak berkaitan dengan artikel / SPAM akan Di PADAM. Terima Kasih.

Item Reviewed: Palestin Serang Israel Guna Roket Iran Rating: 5 Reviewed By: Potia Casadelarossa