Latest News
Wednesday, February 29, 2012

Siapa Giacchino Rossini penghias muka depan Google.com

kenali beliau siapa  Gioacchino Rossini yang menjadi penghias muka depan google.com kali ini?
Google.com - Gioacchino Rossini

"Opera penggubah Itali Gioacchino Rossini (1792-1868), khususnya mereka dalam genre komik, adalah antara karya-karya yang paling popular seluruh abad ke-19. Kerja yang paling terkenal beliau adalah "Tukang Gunting Rambut Seville."
Gioachino Rossini
Gioacchino Rossini dilahirkan di Pesaro pada 29 Februari, 1792, dalam sebuah keluarga muzik: bapanya adalah pemain pemain trompet dan tanduk; ibunya menjadi penyanyi opera yang berjaya. Apabila beliau adalah berumur 4 tahun, ibu Gioacchino membawanya ke Bologna, di mana dia mencari dan mendapati penglibatan nyanyian dan di mana kanak-kanak itu menerima arahan dalam nyanyian, teori, keyboard, dan beberapa instrumen lain. Oleh masa yang dia adalah remaja awal, beliau accompanist yang ulung, kadang-kadang bermain tanduk dengan bapanya dalam orkestra di opera, dan telah mula menulis muzik.
Semasa latihan formal muzik Rossini di Comunale Liceo di Bologna (1807-1810), beliau terdiri prolifically. Opera pertama beliau adalah Demetrio e Polibio, yang ditulis pada tahun 1809, tetapi kerja yang pertama diletakkan di atas pentas opera komik La cambiale di matrimonio, terdiri pada tahun 1810 dan dilaksanakan dengan jayanya di Teatro di S. Moise  di Venice bahawa tahun.
Kejayaan datang dengan cepat kepada komposer muda. Beliau menulis dengan cepat dan lancar, menyenangkan gaya penyanyi dan penonton sama. La Pietra del paragone ini diadakan mendapat sanjungan di sana di La Scala di Milan pada tahun 1812; Tancredi menjadi hit antarabangsa yang tulen berikutan perdana di Venice pada tahun berikutnya. Opera yang mengalir dari penanya pada kadar tiga atau empat tahun. Pada tahun 1815 San Carlo dan Del Fondo teater di Naples terlibat sebagai pengarah muzik, dan tugasnya termasuk menulis satu opera baru setiap tahun untuk setiap teater. Elisabetta, Regina d'Inghilterra, kerja pertama bagi Naples, menikmati kejayaan yang besar. Ini adalah opera pertama, secara kebetulan, di mana beliau menulis perhiasan beliau dijangka dari penyanyi berbanding dengan meninggalkan perkara ini kepada mereka.
Rossini di Naples sehingga 1822, dalam tempoh ini, beliau juga terdiri kerja-kerja untuk bandar-bandar seperti Rom, Milan, Venice, dan Lisbon. Almaviva, ossia l'inutile precauzione, berdasarkan Pierre Caron de Beaumarchais Le Barbier de Seville, tidak dibuat dengan baik diterima sempena prestasi yang pertama di Rom pada tahun 1816, tetapi tidak lama (dinamakan semula Il barbiere di Siviglia) menikmati kejayaan yang luar biasa di Itali dan seluruh dunia, menjadi salah satu daripada kerja-kerja yang paling banyak dinyanyikan dalam seluruh sejarah opera. La Cenerentola, berdasarkan cerita Cinderella dan ditayangkan di Rom pada tahun 1817, hampir berjaya; dan kedua-dua opera komik yang ditubuhkan Rossini luar soalan sebagai penggubah opera yang paling berjaya hari.
Tahun 1822 adalah satu yang kritikal untuk Rossini dalam banyak cara. Dia pergi ke Vienna untuk persembahan beberapa opera di Jerman, berkahwin dengan penyanyi terkenal, Isabella Colbran, yang telah dilaksanakan dengan kejayaan besar dalam banyak opera beliau, dan bekerja dengan penjagaan yang lebih besar daripada biasa pada opera baru, Semiramide, Venice . Penerimaan miskin kerja ini memujuknya bahawa penonton Itali tidak lagi yang wajar bagi apa yang dia mahu untuk mengarang, dan dia memutuskan untuk menulis tidak opera lebih untuk prestasi di negara asalnya. Lewat tahun ini, beliau mengembara dengan cara Paris - ke England, di mana beliau telah secara meriah diterima dan sedar keuntungan yang baik daripada pelbagai persembahan karya beliau. Beliau juga menyanyikan beberapa komposisi vokal beliau sendiri.
Pada tahun 1824 Rossini menerima perlantikan sebagai pengarah muzik Italien Théâtre di Paris. Beliau menyemak semula beberapa opera yang lebih awal yang sesuai dengan konvensyen peringkat Perancis, membentangkan mereka mendapat sanjungan di sana. Beliau menulis dua opera untuk Paris: Le Comte ORY (1828) adalah salah satu opera Perancis yang paling bijak dan lucu komik sepanjang masa; dan Guillaume Tell (1829), lima akta kerja yang menakjubkan mengintegrasikan Solo, korus, orkestra, penari, dan pementasan rumit, menjadi model untuk generasi seluruh grand opera Perancis. Beliau kekal di Paris sehingga 1836, apabila dia kembali ke Bologna, di mana beliau berkhidmat sebagai pengarah kehormat Comunale Liceo. Gangguan politik memaksa langkah untuk Florence pada tahun 1847, tahun selepas berkahwin dengan isteri keduanya, Olimpia Alessandrina Pélissier. Pada tahun 1855 beliau kembali ke Paris, yang tinggal di sana sehingga kematiannya pada 13 November, 1868.
Aspek yang paling aneh tahun kemudian Rossini bahawa beliau menulis tidak opera selepas 1829. Beliau mengekalkan kepentingan meriah di arena muzik, terdiri cantatas sekali-sekala, apa-apa kerja-kerja agama sebagai Mater STABAT Petite Messe solennelle daripada 1864, dan beberapa ratus kecil "album" keping untuk piano, suara dan piano, dan pelbagai instrumen, tetapi dia tidak sekali lagi cuba kerja bagi peringkat. Beliau adalah seorang lelaki yang kaya, menarik dan lucu, banyak permintaan sosial, dan selesa walaupun dengan orang-orang yang mempunyai idea tentang muzik adalah bercanggah dengan sendiri. Kebanyakan harta pusaka besar pergi ke endowmen konservatori muzik dalam Pesaro. Pada tahun 1887, beliau telah reburied dalam gereja Sta Croce, Florence.
ehsan : google.com

Donald Macleod memperkenalkan kehidupan dan muzik komposer Itali yang menulis 39 opera, serta muzik suci dan ruang. Kerja-kerja terbaik yang diketahui termasuk Il barbiere di Siviglia dan Guillaume Tell
Kerjaya opera Rossini mendapat dijalankan pada tahun 1810 dengan La cambiale di matrimonio - pertama, tiupan merdu puting beliung muzik yang adalah untuk meniup tanpa henti selama 20 tahun, kemudian mereka mati tiba-tiba kerana ia telah bangkit. Apabila beliau bersara dari komposisi opera pada usia 37 tahun, beliau mempunyai lebih daripada tiga opera dozen pada kreditnya, namun agak kecil dari mereka telah memelihara tempat dalam repertoir. Donald Macleod bertukar menjadi perhatian kepada karya-karya Rossini lupa opera.
Rossini berpindah ke Naples, maka modal dunia opera. Di sana dia bertemu Donna prima yang menjadi sendiri, Donna peribadi prima - Colbran Isabella, kemudian Puan Rossini. Di Vienna dia bertemu Beethoven, yang memberitahu dia berpegang kepada komedi; gembira, Rossini hormat mengabaikan nasihat.
Rossini sering disifatkan sebagai malas, 'gila kerja' fakta yang sama akan menjadi keterangan yang lebih tepat. 'Beliau telah bekerja keras panjang dan dgn lelah cukup', menulis bapanya dalam surat 1827, merujuk kepada produktiviti hampir luarbiasa penggubah berbanding dekad sebelumnya dan setengah.

 
Sumber tambahan
 
Alvera, Pierluigi, Rossini, New York, NY: Treves Pub. Co., 1986.
Kendall, Alan, Gioacchino Rossini, enggan wira, London: V. Gollancz, 1992.
Mountfield, David, Rossini, New York: Simon & Schuster, 1995.
Osborne, Richard, Rossini, Boston: Northeastern University Press, 1990.
Stendhal, Life dari Rossini / Richard N. Co, London: J. Calder; New York: Riverrun Press, 1985.
Sehingga Nicholas, Rossini, London, New York: Omnibus Press, 1987.
Sehingga Nicholas, Rossini, nyawa dan masa, Tunbridge Wells, Kent: Midas; New York, NY: Buku Hippocrene, 1983.
Toye, Francis, b. 1883, Rossini, lelaki dan muzik, New York: Dover Publications, 1987.
Weinstock, Herbert, Rossini, biografi, New York: Limelight Editions, 1987, 1968.


INCOMING SEARCH TERM :

  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

4 comments:

  1. oooo...baru ku tahu..ingtkn psl apa..

    ReplyDelete
  2. sukanya potia ada post pasal google hari nie.. aida suka sangat2.. thankz potia kongsi sejarah nie.. teruja ^^

    ReplyDelete
  3. alah...dah tau dah pasal apa aida suka...pasal ada katak kan?????

    ReplyDelete

NO SPAM ALLOWED !!!
Sebarang Komen yang tidak berkaitan dengan artikel / SPAM akan Di PADAM. Terima Kasih.

Item Reviewed: Siapa Giacchino Rossini penghias muka depan Google.com Rating: 5 Reviewed By: Potia Casadelarossa