Latest News
Tuesday, November 25, 2014

Mobile Friendly Test

Mobile Friendly Test | Sejajar dengan  perubahan masa zaman, kini google webmaster memperkenalkan cara bagaimana ingin memeriksa adakah laman blog anda mesra pengguna mobile (Handphone, smart phone) ataupun tidak.

Mobile Friendly Test
Contoh keputusan menggunakan Mobile Friendly Test yang tiada permasalahan.


Mobile Friendly Test

Google webmaster tools kini memperkenalkan Mobile Friendly Test untuk memudahkan penggiat atau pelayar internet khususnya para blogger untuk memeriksa blog anda apakah benar-benar mobile friendly ataupun tidak.

Cara untuk memeriksa blog menggunakan tools ini anda cuma perlu memasukkan link blog anda seperti gambar yang di sertakan di gambar yang pertama di atas. Link yang perlu anda akses sila klik di sini [Mobile Friendly Test].

Cara check Mobile Friendly Test
Keputusan yang baik tetapi mempunyai sedikit konflik - Mobile Friendly Test

Berdasarkan gambar kedua diatas keputusan yang diperolehi adalah "Awesome ! This page is mobile-friendly." akan tetapi terdapat sedikit konflik pada salah satu javascript (seperti dalam kotak merah di atas). Berdasarkan analisis menggunakan mobile friendly test ini didapati script tersebut datangnya daripada Navigator Bar (Navbar) yang mana hanya terdapat pada pengguna blogspot sahaja.

Mobile Friendly Test
Navbar yang perlu disable - tick off dan save

Cara Mengatasi Konflik Mobile Friendly Test

Jika anda rujuk gambar 1 dan gambar 2 tampak seakan sama, bezanya cuma seperti di konflik yang telah dinyatakan di atas sahaja. Cara mengatasi permasalahan ini anda cuma hanya perlu menyahaktifkan (disable) navigation bar di dashboard - Layout dan cari NAVBAR kemudian disable Nav Bar tersebut [rujuk gambar di atas].

Semoga artikel ringkas tentang Mobile Friendly Test ini sedikit sebanyak dapat membantu anda. Sekian terima kasih.


INCOMING SEARCH TERM :

Mobile Friendly Test, Cara Mengatasi Konflik Mobile Friendly Test, cara periksa blog mesra mobile, Cara periksa Mobile Friendly Test
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

3 comments:

  1. yey friendly friendly blog den hahaha

    ReplyDelete
  2. Blogspot majoriti mobile friendly.. wp je kadang2 google pilih kasih skit. Hehehe

    ReplyDelete

NO SPAM ALLOWED !!!
Sebarang Komen yang tidak berkaitan dengan artikel / SPAM akan Di PADAM. Terima Kasih.

Item Reviewed: Mobile Friendly Test Rating: 5 Reviewed By: Potia Casadelarossa