Latest News
Sunday, March 17, 2013

Kalau Saya Tak Ada nanti Tolong Tutup Blog saya

Hari ini aku nak share satu kisah yang mana kisah ini aku COPY PASTE dari blog yang di Rahsiakan. Kenapa aku nak share? korang baca lah sendiri nanti korang akan paham apa yang tersirat dalam isi entry ini. Ok, aku Copy isi-isi penting yang terkandung dalam entry tu dalam bentuk monolog / dialog / ringkasan.

[perlahankan mood anda seketika..]

Kasim (bukan nama sebenar), beberapa tahun lalu telah kehilangan seorang yang amat-amat di sayanginya iaitu tunangnya, tunangnya pergi menghadap seruan ilahi di sebabkan
kegagalan dalam satu pembedahan penyakit yang di alami oleh tunangnya. Sejak dari itu dirinya (kasim) seolah-olah hidupnya bagaikan dalam kegelapan.. tiada lagi seri dalam
hari-hari yang di laluinya.. apa yg dia tahu hari-harinya adalah kedukaan, kekecewaan dan air mata.

"Kenapa kau ambil dia dari aku?? kenapa tidak aku??..." begitulah persolannya yang tiada hentinya... kanser telah meragut penyeri hidupnya.. setelah betahun-tahun bertarung dengan penyakit itu akhirnya insan kesayanganya pergi buat selama-lamanya.. mujurlah Kasim yang juga mengidap penyakit yang sama selamat menjalani pembedahan seperti yang di rencanakan.

Kalau Saya Tak Ada nanti Tolong Tutup Blog saya
gambar - google

Kini sedikit sebanyak kehidupannya berubah setelah ketiadaan insan yang di sayanginya.. malah kerisauan masih ada dalam dirinya.. kata orang pesakit kanser dan potensi
untuk menghidapnya semula memang ada. Ye.. setelah sekian lama beliau telah membuat imbasan dan pemeriksaan dengan doktor pakar tempohari. Ye memang benar walaupun kaser tu dah
tiada tetapi sel-sel kaser masih kekal. beberapa bulan yang lepas selepas mendapat tahu bahawa dia menghidapnya kembali dia tidak pernah rasa takut lagi..
Mungkin kali ini tibalah masa untuk aku (Kasim). Tak mengapa aku redha seadanya.

Beberapa bulan kebelakangan ini aku (Kasim) sering sakit-sakit, demam, muntah-muntah boleh di katakan dalam sehari tu mesti sekurang-kurangnya sekali. Takpe dia tahu mungkin masanya tidak hampir lagi tapi mungkin tanda ingatan padanya.. Kata orang jodoh ajal maut ditangan Tuhan.

Hidupnya seperti kebiasaan saja.. seperti hari-hari berlalu melakukan rutin-rutin seperti insan-insan lain. Kadangkala sahaja dia mengalami kesukaran untuk bernafas kerana
kesakitan dan ketidakselesaan yang di tanggung. Tapi dia bijak sembunyikan dari sesiapa. Sesiapa pun tak tahu apa yang ditanggung selama ini Mahupun ibu bapanya.

Kesunyiaan hidupnya terubat bilamana aku (Kasim) bersama sahabat-sahabat di Facebook, blog bertukar komen dan pendapat.. kini hidupnya menampakkan serinya apabila hadirnya seorang insan
yang begitu baik dan seringkali mengabil berat tentang hidupnya.. bahagia dan kegembiraan jelas terpancar dalam hidunya kini.. "Ya Allah aku (Kasim) bersyukur" tapi tiaP kali dia bersama-sama
teman facebooknya itu dia pasti akan bersedih dan adakalanya dia menitiskan air mata walaupun tiada tangisan. Air matanya tidak lokek mengalir walaupun dia dalam keadaan yang mengembirakan..

[Lupakan Cerita kat atas tu sekejap]

Masa tu aku cuba tanya kenapa dia bersedih? dia kata tak lah aku tengah bergembira sekarang.. "Kasim jangan ko nak tipu aku ok... aku kenal siapa ko..." Kasim pun menceritakan segala-galanya pada aku..dia pun berkata..

Kalau Saya Tak Ada nanti Tolong Tutup Blog saya
Aku ada lah kenal dengan seseorang yang mana aku pun tak pasti status aku saat dan ketika ni. cuma apa yg nak aku katakan padanya..
Kalau awak tanya saya, "awak rindu saya?"
ye aku rindu awk sepanjang masa.
Awak sayang saya?
ye aku sayang dia sangat-sangat sebab awk baik sangat pada saya..
kalau awk tanya awk Cinta saya?
aku cuma terdiam dan disitulah kau akan terlihat air mata aku mengalir mencurah-curah ke pipi ini. Walaupun jauh di sudut hati aku ini aku teramat menyintainya.

Cukup lah biar aku saja yang kecewa.. aku tak mampu lagi nak kecewakan hidup orang lain tambahan pula dia insan yg aku sayang  dan yang aku cintai.. biarlah dia perit dan kecewa sekarang asalkan
dia tidak kecewa kemudian hari bila di bersama aku kelak. harap ko paham apa yang aku ceritakan ni.

Selepas Dia (Kasim) ceritakan segala-galanya pada aku baru aku sedar aku tak sekuat dia.. aku tidak sehebat dia kerana mampu hadapi situasi mcmni. aku pun berharap agar wanita berkenaan paham apa yang Kasim maksudkan tu... paham apa situasi sebenar apa yang di sampaikan dalam artikel ini.

Aku sendiri yang nak menaip ni pun rasa sedih dengan situasi dia sekarang.. beberapa hari lepas dia bagi email dengan password kat aku. Dia cakap "kalau aku dah tak ada nanti ko tutup blog aku ye.. sebelum tu ko tolong publish satu entry aku yg terakhir yang aku simpan kat draft tu.." "ko je harapan aku yg aku ada... harap ko maafkan juga dosa-dosa aku kat ko selama ni"

Perbualan kami terhenti disitu.. 

Hari demi hari dia semakin teruk...dan dia sudah pun berada di pangkuan keluarganya di kampung.. berada di pangkuan keluarga tersayang sambil menghitung hari-hari penentu dalam hidupnya...

Katanya yang terakhir kat aku "maafkan aku.. aku nak ko sampaikan kat diorang..." diorang tu yang dimaksudkan adalah KORANG YANG BACA ARTIKEL NI...


INCOMING SEARCH TERM :

Kalau Saya Tak Ada nanti Tolong Tutup Blog saya,
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

30 comments:

  1. MAH?



    tolong kuat untuk kami T___T

    ReplyDelete
  2. hmm.. aipp.. apa ni entri ni... sedih wehh.. tolong kuat kn semangat... jgn ckp bukan2.. Tuhan ada dan kami pun ada.... tolongg... jgn mcm ni..

    :'(

    ReplyDelete
  3. sentiasa akan ada disisi siapa jua yg memerlukannya hingga akhir hayat... dan mereka perlu tahu itu... disaat dunia membuangnya aku akan ttp kekal disitu... == ~ ppp

    ReplyDelete
  4. sayu hati baca entri ni...apepon harap MAH kuat semangat menghadapi ujian dari Yang Maha Esa

    ReplyDelete
  5. adakah maksud tersirat disebalik entry ini? disebalik setiap kesengsaraan, akan muncul jua pelangi kebahagiaan.. cuma waktu yg menentukan bilakah pelangi itu akan muncul...:/

    ReplyDelete
  6. sedih tak dpt komen pape :(

    ReplyDelete
  7. Ya allah, jangan biar dia hilang semangat . jangan biar dia jatuh. hembuskan sedikit kekuatan padanya agar terus bangkit berdiri . amin ~


    // pelangi muncul selepas turunnya hujan.

    ReplyDelete
  8. walaupun aku tak kenal MAH, aku harap beliau sabar dan byk ingat kat DIA...semoga hari2 beliau sentiasa ceria....

    ReplyDelete
  9. MAH.... kuatkan semangat ye.. i sentiasa berdoa kepada Allah supaya u diberikan kekuatan & kesihatan yang sempurna untuk meneruskan kehidupan... ~~S.S.S.S.P.A~~

    ReplyDelete
  10. kuatkan semangat..
    turut bersedih baca entri ni.

    ReplyDelete
  11. Setiap perjalanan tu pasti takkan pernah sunyi. Ombak badai laut tenang highway ke jalan kampung ke mmg tetap akan berliku.
    Cuma berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Mohon terus bertabah dan bersabar.
    Dan... Kepada MAH, Teruskan melangkah walaupun payah kerana kita tak tahu apa yg bakal menanti di hadapan. Doaku semoga hidup kita akan terus bererti

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. lu jgn buat wa menangis potia :'( wa tau segalanya. wa sentiasa doakan yang terbaik buat beliau!

    ReplyDelete
  15. kuat semangat kuat semangat kuat semangat :(

    ReplyDelete
  16. :'( sedihnya bc entry ni...Semoga beliau tabah menghadapi hari2nya...huhu...Kuatkan semangatttt. T_______T

    ReplyDelete
  17. membaca dari jauh. hanya boleh berdoa dari jauh. moga kuat buat dirinya dan teman yang sangat hampir dengannya.

    ReplyDelete
  18. sedih plk entri nie..hmm..

    ReplyDelete
  19. hidup adalah warna-warna
    yang segenapnya memberi makna dan cerita
    ketika redup membalut
    kita harus melentur unggun tabah
    biar menjadi cahaya memasuki gelap harap
    ketika terang menyambar
    usah terlalu gembira kerana ia bukan abadi

    ambilllah bilah-bilah iktibar
    dari segenap warna yang berputar
    dari dalam jiwa kekuatan itu ada
    carilah dan bangunkan sekuatnya

    tak ada duka abadi
    dan tak ada manis yang lama

    tuhan begitu dekat
    berdoa dan berharap

    semoga tabah hadapi sulit itu

    ReplyDelete
  20. Saya juga pernah berfikir sebegitu...kalau saya takde lagi sapa yang boleh uruskan untuk tutup semua blog dah social network saya..

    Alhamdulillah ada rakan yang boleh dipercayai...seeloknya begitu sebab bila kita tiada segala amalan kita didunia terhenti sama..jadi tak elok dipaparkan setelah kita tiada. Maaf kalau saya salah...tersentuh hati dengan kisah ni :)

    ReplyDelete
  21. moga MaH tabah menghadapi dugaan drNya...

    ReplyDelete
  22. Setiap kita akan ke titik yang satu itu. Cuma waktu tempat dan cara mungkin berbeza.

    Jgn putus doa. Tabah kan diri MAH
    Potia pun

    ReplyDelete
  23. Setiap kita akan ke titik yang satu itu. Cuma waktu tempat dan cara mungkin berbeza.

    Jgn putus doa. Tabah kan diri MAH
    Potia pun

    ReplyDelete
  24. blog berpuaka ker hahaha

    - Admins blog 3 dalam 1
    http://blog3dalam1.blogspot.com/

    - Facebook fan page
    https://www.facebook.com/MingHuiRaingerzAwesomeCollections

    - Ping blog artikel @ Facebook
    https://www.facebook.com/groups/kakipingdotcom/

    ReplyDelete
  25. Sedihnya T_T tak mo lah cenggini.. hidup nie kena kuat, kalau kita kuat penyakit pun boleh hilang kadang2 disamping kita berdoa banyak2 pada Allah.. yakinlah pada Allah.. Allah maha penyembuh penyakit.. InsyaAllah semua baik2 saja.. jangan putus asa dan sedih2 ok potia.

    ReplyDelete

NO SPAM ALLOWED !!!
Sebarang Komen yang tidak berkaitan dengan artikel / SPAM akan Di PADAM. Terima Kasih.

Item Reviewed: Kalau Saya Tak Ada nanti Tolong Tutup Blog saya Rating: 5 Reviewed By: Potia Casadelarossa