Latest News
Monday, November 12, 2012

AUGUSTE RODIN 172nd BIRTHDAY - GOOGLE DOODLE

SilenceBlogz hari ini ingin berkongsikan mengenai Google Doodle hari ini. Pasti pelayar-pelayar internet khususnya pengguna google search engine tahu mengenai perkara ini. ia menceritakan sambutan ulangtahun kelahiran yang ke 172 (AUGUSTE RODIN 172nd BIRTHDAY) untuk pematung atau pengukir patung terkenal iaitu Auguste Rodin. Siapa Auguste Rodin sebenarnya?.
AUGUSTE RODIN 172nd BIRTHDAY - GOOGLE DOODLE
AUGUSTE RODIN 172nd BIRTHDAY - GOOGLE DOODLE

Potia ada serba sedikit mengenai latar belakang beliau berdasarkan research yang di buat di Wikipedia. Jom terjah latar belakang beliau:

(lahir 12 November 1840 – meninggal 17 November 1917 pada umur 77 tahun), dikenal dengan Auguste Rodin bahasa Perancis: [oɡyst ʁɔdɛ̃]), adalah pematung Perancis dan termasuk salah satu pematung utama dalam masa modern.[1] Meskipun ia sering dianggap sebagai salah satu pematung terbesar, Rodin dididik secara tradisional dan bahkan tidak pernah di beri pendidikan di sekolah seni terkemuka di Paris. Patung-patung karyanya yang sangat terkenal dan abadi adalah Le Penseur (Pemikir), dan Le Baiser (Ciuman).

Pada waktu ia lulus sekolah menengah, guru-gurunya telah mengakui bakat Rodin yang hebat dalam seni pahat. Rodin pun bercadang melanjutkan pelajarannya ke jurusan tersebut, namun ia gagal pada waktu Ujian. Kegagalan itu menjadikan Rodin mengambil langkah berbeza, yakni bekerja sebagai pendekorasi.
Dalam seni ukir, Rodin memiliki kemampuan menyampaikan perasaan melalui ekspresi wajah dan melalui bagian-bagian individu dari tubuh manusia. Dia mengukir lekukan-lekukan wajah yang dalam untuk menciptakan bayang-bayang yang kuat, sementara bahagian wajah yang berstruktur diperkuatkan dengan perasaan hidup dan gerakan sesuatu yang tak terlihat pada bentuk pahatan klasik sebelumnya. Pada tahun 1880, pemerintah Perancis menugaskannya untuk membina sepasang pintu untuk sebuah muzium seni dekoratif yang akan dibangun. Projek yang terkenal dengan nama “The Gates of Hell” itu memaksa seluruh waktu Rodin di sepanjang sisa hidupnya, hingga projek itu tetap belum terselesaikan ketika ia meninggal dunia.


Nama sebenar beliau ialah François-Auguste-René Rodin.
Auguste rodin - SilenceBlogz
Auguste Rodin

François-Auguste-René Rodin, known as Auguste Rodin, was a French sculptor. Although Rodin is generally considered the progenitor of modern sculpture, he did not set out to rebel against the past. 

Born: November 12, 1840, Paris
Died: November 17, 1917, Meudon
Nationality: French
Spouse: Rose Beuret (m. 1917–1917)
Children: Auguste-Eugène Beuret




Antara hasil seninya yang Potia jumpa seperti berikut ;



INCOMING SEARCH TERM :

  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

3 comments:

NO SPAM ALLOWED !!!
Sebarang Komen yang tidak berkaitan dengan artikel / SPAM akan Di PADAM. Terima Kasih.

Item Reviewed: AUGUSTE RODIN 172nd BIRTHDAY - GOOGLE DOODLE Rating: 5 Reviewed By: Potia Casadelarossa